måndag 18 maj 2015

Mammakläder

Här är två av de klädesplagg jag sytt till mig själv i vår. 
Inte superbra bilder men som ni ser är det kläder till min "svullbuk".
Både tröjan och byxorna är sydda från mönster i ottobre som haft ett nr med mammakläder.

Ibland när jag varit på gittes har jag köpt "fultyg" för 50kr/m och de är perfekta att använda när jag provsyr plagg.
Först ritade jag av mönstret i "min" storlek, men när jag provade den var den jättevid i halsen och ramlade ner över axlarna. 
Så gången efter ritade jag en strl på axlar/urringning en på bredden och en på längden. Och jag tycker att den sitter bra! Den har hunnit användas många gånger.. Det finns en till som väntar på att få mudd nertill i källaren. Skulle kanske e mig en spark i baken i kväll!


Tröjan förlängde jag med mudd nertill efter tips från sytokar.

Byxorna blev lite konstiga i midjan, superhöga fram och lite för låga bak i mitt tycke. Så på första paret klippte jag bort nästan 7 cm fram och sen sydde på en kanal som jag hade resåren i. Till det andra paret som inte fastnat på bild höjde jag dem bak istället med 5 cm och sydde på resåren som jag brukar göra i tajtsen till fisloppan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar