tisdag 19 mars 2013

Blus till mig.

Det var ett tag sedan jag började sy denna blusen till mig.
Sömnaden gick smidigt, det som var svårast var att se vad som var avigan och rätan på tyget!
Det  var mest jobb med att sy knapphål/knappar. Jag har en bra pressarfot till knapphål men den fungerar bara om tyget är slätt och här var det lite buckligt med sömnsmåner på insidan, men det gick ändå fint.

Knapparna köpte jag på lokala sybutiken och jag har nog tagit sönder lika många som jag sytt fast eftersom jag envisades med att sy fast dem på maskin.

Så efter att ha lagt många timmar på att sy, stryka, sy knappar och knapphål, vela på hur ärmsluten skulle vara är den klar. Och för liten!
Den sitter väldigt tajt över axlar/armar och är ofantligt stor på framsidan.

Blir man trött eller? Frågan är hur jag ska justera det. Jag har fått en del tips på sysidan jag är med i men just nu är den bara undanhängd. Allt blir givetvis krångligt p.g.a. infodringar och sömmarna på framsidan.
Alternativet är att använda den en dag när jag bara ska stå givakt! Jag blir ju bjuden på sådana tillställningar titt som tätt (eller inte).
Helt plötsligt får jag lite mera motivation till att göra klart min provdocka som just nu bara står som en gipsfigur under bordet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar